Print ili vez?
Ako ste u procesu kreiranja radne uniforme za svoj biznis ili tek planirate da se upustite u ovu avanturu, jedno od bitnijih pitanja je gde najbolje postaviti logo i na koji način? Print i vez su dve glavne metode, podjednako zastupljene, ali prilagodljive različitim komadima garderobe.
Iako vez uglavnom povezujemo sa ručnim radom, proces je danas u potpunosti automatizovan. Niti se vezu direktno na materijal i moguće je koristiti do 15 različitih boja.
Print je proces putem kog se mastilo utiskuje direktno na tkaninu uz pomoć mrežastih podloga. Za svaku boju koristi se druga podloga pa tako natpisi koji imaju više boja, više i koštaju.
A to je i jedno od sledećih pitanja koje ćete postaviti?
- Koji metod je jeftiniji?
- Koji metod je bolji?
Odgovor na pitanje koji metod je isplativiji zavisi od toga koliko jelogo komplikovan kao i od planirane količine. Generalno je vez jeftiniji za manje natpise i naročito zamanje količine (manje od 100 odevnih komada) kao i za one koji imaju manje boja.
Cena digitalne štampe zavisi od izbora boja, kao i od boje majice ili košulje na koju se štampa logo. Ako je u boji, potrebno je koristiti dodatnu podlogu koja predstavlja bazu, ali štampanje veoma velikih loga je uglavnom jeftinije od veza jer se onda mora koristiti veliki broj uboda, po nekoliko desetina hiljada. To svakako duže traje pa samim tim i više košta.
I odgovor na pitanje koji je metod kvalitetniji i bolji zavisi od konkretnog odevnog predmeta na kom će se logo nalaziti. Za polo majice i poslovne košulje, vez je najbolji izbor. Iako se vez smatra otmenijim i profesionalnijim postoji garderoba kojoj vez ne odgovara i na kojoj digitalna štampa bolje izgleda. To su najčešće majice i laganij imaterijali koji ne trpe težinu veza jer šavovi stvaraju tenziju i gužvaju materijal. Izuzetak su polo majice koje su nešo čvršće od običnih, a vez najbolje trpe i jakne i kačketi.
Koji materijal da odaberem?
Zavisi od branše, tipa posla kojim se bavite. Ako dnevno imate jedan ili više sastanaka i deo ste biznis sveta, pamučna košuljaje verovatno neizbežna, dok su na primer polo majice of poliestera sve popularnije. Idealne su jer se u poređenju sa pamučnom košuljom manje gužvaju, sporije blede, ne skupljaju se, a peglanje je potrebno samo u retkim situacijama. Poliester se takođe veoma brzo suši. Ipak, sa majicama od poliestera treba biti obazriv jer se materijal nekada u procesu proizvodnje tretira hemikalijama pa sve gore navedene prednosti padaju u vodu.
Bitno je i da se podsetite – ne kupujete uniformu za sebe već za druge ljude, stoga se nemojte nužno voditi sopstvenim ukusom. Pre svega, bitno je da odabrana garderoba bude lagana, udobna, da ima fin i prilagodljiv kroj koji pristaje dobro i muškarcima i ženama, a povrh svega mora biti praktična za održavanje – da materijal zahteva što manje peglanja (najbolje da uopšte ne zahteva peglanje), da bude izdržljiv i da dozvoljava koži da diše usled celodnevnog nošenja.
Bitno je da znate – uniforma mora biti kvalitetna ali od nje ne možete očekivati da traje godinama. Verovatno u svom ormanu imate par košulja koje i pored godina nošenja i pranja i dalje izgledaju besprekorno. Da, vrlo moguće. Ali zapitajte se koliko često ih zapravo nosite. Jednom nedeljno, jednom mesečno, jednom godišnje? Uniforma je potrošni „materijal“ koji će morati da se pere jednom nedeljno (najmanje), pogotovu ako se nosi svakodnevno; ako raspodelite broj pranja na celu godinu izračunaćete da se jedna uniforma opere i tretira deterdžentima bar 100 puta godišnje! Možda je pametno da u početku jednom zaposlenom dodelite više od jedne radne košulje/majice ili jednostavno budete spremni da ih zamenite kada počnu da izgledaju „iznošeno“.
A šta sa bojama?
Košulje zaposlenih najčešće će imati izvezen logo pa je veoma bitno da boje svog brenda uklopite sa bojom košulje/majice. Razmišljajte i o sektoru u kome poslujete. U svetu bankarstva i ifinansija, biraju se uglavnom svetlo plave nijanse jer je poznato da plavaboja uliva poverenje i sigurnost. Kafei i restorani biraju često crnu boju jer uz nju fleke od hrane i pića prolaze najneprimetnije.