Poput garderobe, parfem koji koristimo govori mnogo o nama. „Pošto nas čulo mirisa vodi pravo do receptora u mozgu povezanih sa emocijama, možemo slobodno da kažemo da nas izbor mirisa pred ljudima sa kojima stupamo u kontakt ostavlja skoro golim“,navodi Džejms Krejven (James Craven), arhivista u najstarijoj nezavisnoj londonskoj parfimeriji „Les Senteurs“.
Sara Mekartni (Sarah McCartney) parfemdžija i osnivač brenda „4160 Tuesdays“ navodi da je odabir parfema skoro uvek bez greške odraz pređašnjeg iskustva i karakternih osobina osobe. Takođe kaže da će muškarac, koji na primer ne uživa u morskoj klimi, ne voli plivanje niti more, veoma retko izabrati neki lagani morski miris s obzirom da nesvesno biramo mirise koji su nam bliski.
Zato i proizvođači parfema uvek imaju na umu profil muškarca kome će određeni miris biti namenjen. Primer je Džoni Dep (Johnny Depp) kao zaštitno lice Sauvage kampanje čija je misija bila da se miris poveže sa muškarcem koji ga bira i bude odraz njegovog duha i ličnosti.
Krejven navodi još jedan način odabira parfema, kada muškarac bira miris koji mu zapravo ne pristaje kako bi nadoknadio neki nedostatak u karakteru koji želi da poseduje. Sa druge strane postoje i oni stidljiviji tipovi koji imaju strah od eksperimentisanja i drže se uvek oprobanog i dobro poznatog pa koriste poznate parfeme koji su na dobrom glasu. Neki proizvođači navode da kada se govori o parfemima, najbolje je podsetiti se izreke da si „ono što nosiš“ i da je miris nastavak čovekove duše.
Da li je zaista tako ili se u okviru ove teme po malo preteruje ostavljamo svakome da za sebe odluči šta o tome misli, a za to vreme dajemo kratak uvid u neke najpoznatije mirisne note i njihovu simboliku:
Citrus
Mirisi na bazi citrusa poput čuvenog parfema Clinique „Happy For Men“ , Tom Fordovog „Neroli Portofino“, Atelier Cologne „Bergamote Soleil“ i Dior-ovog čuvenog „Eau Sauvage“ neki su od nezaobilaznih klasika. Mirišu čisto, odišu oštrinom, energičnošću i svežinom. „Iz mog iskustva mogu da kažem da ovakve mirisne note biraju sportski tipovi muškarca“, kaže Mekartni. „Oni su takmičarskog duha – trkači, biciklisti, teniseri, muškarci koje nije stid da nose fluorescentne patike ili malo likre, naravno u sportske svrhe“, dodaje ona.
Jedan od razloga zašto vas ovakvi mirisi nesvesno mogu privući jeste taj što imaju terapeutske benefite. Citrusne note nas razbuđuju ali takođe daju i dobar balans između osveženja i smirenosti. Do ovih rezultata došlo se nakon analiza koje je sproveo „Univerzitet Northumbria“, gde su potvrdili da miris limuna istovremeno poboljšava i raspoloženje i kognitivan učinak.
Sportski mirisi
Specijalno kreirani za sve sportiste i ljubitelje sporta, parfemi poput Paul Smith-ovog „Extreme Sport“ i „Invictus“ Pako Raban-a predstavnici su naročitog mirisa koji predstavlja adrenalinski šok u bočici. Začinjeni i energični.
„Odabirom sportskog mirisa, muškarac svima stavlja do znanja kakav stil života mu odgovara: on je aktivan, vredan i uvek u potrazi za nečim iznad onoga što mu život u trenutku pruža“, kaže Lijam Mur (Liam Moor) osnivač magazina „ODOU“. Iako gore navedene karakteristike onih koji će za ovakvim mirisom posegnuti nisu uvek pravilo, one barem naglašavaju ono što ovakve mirise opisuje. Većina se drži formule citrusnih i nota djumbira na samom vrhu nosa, dok se sredina dobija drvenim i travkastim notama, a baza su uglavnom mošus ili ćilibar. Po mišljenu Mura, i Dior „Homme Sport“ i L’Eau d’Issey „Pour Homme“ su dobri predstavnici koji pokazuju kako sportski mirisi mogu biti sofisticirani. Ipak , ne dozvolite da vas marketing zavara. Birajte prema sopstvenim preferencijama i stilu života koji vodite. Sportske note najbolje će odgovarati onima kojise zaista sportom i bave.
Slatki mirisi
Parfemi koji bazu traže u čokoladnim i vanila notama sa dodatkom cimeta ili kafe postali su izuzetno popularni poslednjih godina. Ukoliko volite „jestivi miris“ parfema dobar izbor za vas su Thierry Mugler „A*Men“, Gaultier „Le Male“, Tom Ford „For Men Extreme“ ili „Perfumerie“ Generale. U njima se u tragovima osećaju i mirisi karamele i lešnika. „ Muškarci koji uživaju u ovakvim mirisima su hedonisti, senzualni tipovi, avanturisti sa brzim i spretnim umovima“, navodi Krejven.
Naročito popularni su oni u kojima dominira vanila. „Andy Tauer „Vanilla Flash by Tauerville“ prodaje se neverovatnom brzinom. Vanila se već dugo smatra afrodizijakom pa ako ste fan, velike su šanse da ćete uspešno uspeti da iskažete svoju seksualnu stranu.
Drvo
Postoji razlog zašto su „drvenasti“ mirisi poput Gucci „Pour Homme“, „Terre d’Hermes i Davidoff-ov poslednji „Horizon“ toliko popularni kod muškaraca: oličenje su stabilnog, pouzdanog i opuštenog muškarca koji odiše muževnošću. „ Žene najčešće biraju ovakve mirise kao poklon svojim muževima“, navodi Krejven. Prijatelji nekome od svog muškog društvatakođe biraju kao poklon ove mirisne note pošto su među muškarcima generalno potvrđene i popularne.
Lorenzo Villoresi parfemi vraćaju nas u daleku, antičku prošlost onog trenutka kada ih osetimo, liče na mirise Bogova, i to može biti još jedan od razloga zbog čega senajčešće posegne baš za njima“, kaže Krejven.
Morske note
Poput sveže i čiste vode, „morski“ parfemi imaju blagi ton okeana i soli na prednjem nosu. Ako ste izabrali baš ovakav parfem onda ste najverovatnije minimalista u srcu, neko ko ceni jednostavnost i dizajn koji je istovremeno elegantan i nekomplikovan.
Moderni parfemi koji spadaju u ovu kategoriju su „Pour Homme“ L’Eau d’Issey, „Pour Homme“ Kenzo i „One“ CK. „Ovo su minimalistički i sveži parfemi 90-ih. I dalje su popularni kao i prvog dana i predstavnici su čistote i minimalističkog i jednostavnog stava.
Orijentalni mirisi
Kakvu poruku orijenalni mirisi kao „Pour Homme“ Opium, „Envy For Men“ Gucci, „M7“ YSL i „The One Gentlman“ Dolce & Gabbana šalju? Samo jednu: hedonističku.
„Muškarac koji nosi ovaj tip parfema zabavu napušta poslednji i nikada ne ostavlja dezert nedovršenim“, navodi Mekartni.
Orijentalne note privlače muškarce koji vole društvo i dobru zabavu i u tome uživaju bez zadrški. Sadrže senzualne note vanile, egzotične, odvažne note začina, zagasite i teže na nosu, note dima i alkohola.
Cvetne note
Samo poseban tip muškarca može da iznese parfem sa cvetnom notom. „Rose of No Man“ Byredo, „Homme“ Dior i „Tobacco Rose“ Papilon predstavnici su za hrabre, samopouzdane muškarce koji su sigurni u sebe i svesni svoje seksualnosti.
„Muškarci koji biraju cvetne tonove su, poput ljubitelja gurmasnkih mirisa, avanturisti i prefinjene estete, ljubitelji neobične senzacije“, navodi Krejven.
Od svih cvetnih mirisa, ruža je najpopularnija. Krejven kaže da je miris ruže oduvek je bio popularan i među muškarcima i među ženama i vuče korene još iz antičkih civilizacija, a sa modernom arapskom kulturom stiže na zapad najčešće u kombinaciji sa mirisima drveta, kože ili cigara i dodaje da muškarci danas ipak izbegavaju lagane puderste note i da češće biraju teže cvetne mirise, tamne i zadimljene, poput mirisa divlje ruže; takvi mirisi reflektuju snagu i otresitost.
Boutique
„Blood Oranges“ Shay & Blue, „Invisible Ben“ ili „Roja Parfumes“ 4160 Tuesday dobar su izbor za muškarce koji cene origialnost i visok nivo kreativnosti. Oni su drugačiji po skoro svemu pa i po izboru parfema.
„Mnogi parfemi prosto mirišu slično i liče jedan na drugi; nedostaje im autentičnosti i integriteta upravo zbog toga što su deo masovne fabričke proizvodnje, navodi Dominik de Veta (Dominic De Vetta) osnvač londonske kuće Shay & Blue.
On kaže da „Boutique“ označava ličnu pasiju. Označava brigu za detalje. Poštuje kreativnost parfemdžije i onaj koji ga kupuje zna zašto je dobar i nosi ga sa istom količinom ponosa kako bi nosio i Savile Row košulju krojenu po meri.
Za koji god miris se odlučite, uvek imajte na umu onu staru „manje je više“ koja je zlatno pravilo kod kupovine i nanošenja parfema. Previše parfema na vama smetaće i vama i ljudima oko vas i što je najbitnije onemogućiti vašoj ličnosti da dodje do izražaja. Zlatna sredina i svedenost idealno su uputstvo za nanošenje.